Tuesday 14 February 2012

CINTA AKHIR ZAMAN

Baru-baru ini, saya telah terlibat dalam satu perbincangan bersama sahabat-sahabat saya. Saya tartarik dengan satu soalan yang diajukan oleh salah seorang sahabat saya. "Kenapa sekarang ni umat Islam macam dipandang rendah?" Itulah lebih kurang, rupa soalan yang diajukan.. Apa yang ditanya oleh sahabat saya ini memang ada kebenarannya. Jika kita lihat pada hari ini, negara-negara Islam lah yang sering bergolak, seperti Mesir, Syria, dan yang paling diingati, bumi suci Palestin yang sampai hari ini masih bergolak.. MENGAPA??? Adakah kita ini merupakan satu umat yang lemah?? Adakah kita ini berasal dari kaum yang daif?? jawapannya TIDAK!!! jika kita lihat sirah Islam dan sirah Rasulullah, kita dapat lihat bahawa Islam adalah agama yang TERHEBAT, TERMAJU, TERBAIK, dan paling mulia di dunia dan di sisi Allah S.W.T. Islam lah yang telah menaikkan martabat wanita, 'daripada hamba kepada mulia'..

Namun, kita lihat pada hari ini, mengapa umat Islam berpecah?? Mudah sahaja.. CINTA.. Jika dibandingkan kita dengan umat Islam di zaman para sahabat, jita jauh ketinggalan, kerana pada hari ini, kita telah di'momok'kan oleh yahudi dan barat mengenai ideologi mereka tentang CINTA, dimana mengikut ideologi mereka, cinta itu mesti melibatkan wanita, 'dating', seks, pergaulan bebas, dan akhirnya HANCUR!!! Apa yang hancur?? AKIDAH.. Sebab itu lah masyarakat pada hari ini berpecah belah, kerana pegangan akidah yang kurang.. Kerana apa?? Kerana kita salah meletakkan CINTA itu sendiri. Pada hari ini, manusia meletakkan cinta mereka kepada 'makhluk'. Namun mereka lupa bahawa setiap 'makhluk' akan mati dan setiap makhluk itu tidak sempurna. Oleh yang demikian, CINTA mula dipandang negatif oleh sesetengah pihak. Sebenarnya, semua permasalahan umat Islam pada hari ini dapat diselesaikan, jika kita kembalikan perasaan CINTA kita kepada pemilik CINTA yang sebenar... ALLAH S.W.T. InsyaAllah. Saya yakin, umat islam pada hari ini mampu menjadi ummah yang lebih baik dan masalah pada hari ini dapat diselesaikan..

Oleh yang demikian, bangkitlah wahai saudaraku semua!!! Sedarlah dari kealpaan kita selama ini.. Kita sebagai khalifah, tidak sepatutnya menjadi lebih teruk atau lebih hina daripada binatang, tetapi, kitalah contoh dan pembimbing kepada semua makhluk yang lain di dunia ini.. Pada hari ini, segala pandangan dan pendapat umat Islam hanya ibarat 'kucing mengiau di bukit'. Namun, jika kita bangkit, tidak mustahil kucing di bukit itu akan turun menjadi 'singa yang mengaum di dataran'....

InsyaAllah saya akan mengulaskan lebih lanjut mengenai permasalahan ini pada post-post yang akan datang.. Jazakallah...
Assalamualaikum...

2 comments: